בלוג

האימון הפונקציונאלי

בשנים האחרונות עלתה הפופולאריות של האימון הפונקציונאלי, תהליך זה קרה במיוחד בשל השיפור המהותי ביכולות הגופניות בעקבות ביצוע תרגילים האופייניים לסוג אימון זה. גומיות מסוגים שונים, פיט בול, משקולות חופשיות, בוסו, פיתה, קטלבלס, TRXועוד הם רק חלק מהאביזרים הנפוצים המשמשים לאימון פונקציונאלי.
אימון פונקציונלי- מה זה?

אימון פונקציונאלי מתבצע על בסיסים לא יציבים בעמידה על שתי רגליים, רגל אחת ובעזרת סוגי משטחים שונים, ומשלב לעיתים תרגילים המבוצעים באופן א- סימטרי כאשר לדוגמה, יד אחת מבצעת הרחקת כתף בעוד היד השנייה מבצעת הרמת לחיצת כתף עם משקולת יד.

מטרת האימון הפונקציונאלי אינה פיתוח מסת שרירים או הכנה לתחרות פיתוח גוף. מטרותיו העיקריות הן שיפור שיווי המשקל, הקואורדינציה, וחיזוק השרירים העמוקים. הדגש באימון מסוג זה הוא על הפעלת הגוף בדרך המדמה מטלות גופניות הקשורות לביצוע פעולות בחיי היומיום, שיפור המצב הבריאותי, העלאת איכות חיים והויטאליות הגופנית והנפשית. מכיוון נועות יומיומיות דורש לרוב הפעלה של מספר קבוצות שרירים ולא שריר אחד בודד , מקובל להפעיל באימון הפונקציונאלי מספר רב של קבוצות שרירים. בנוסף, על ידי שילוב של תרגילים הכוללים ביצוע תנועות במספר מישורי תנועה אנו מדמים פעולות מחיי היומיום המתבצעות גם הן במישורי תנועה שונים.

האימון הפונקציונאלי ואימוני ה-OUTDOOR FITNESS תופסים תאוצה בציבור המתאמנים והמאמנים. בית הספר למקצועות הספורט בת”א מציע קורס מתקדם למדריכים הרוצים להתמקצע בתחום ולשלב את האימונים האישיים והקבוצתיים שלהם באימון הפונקציונאלי בעזרת אביזרים.
בין סוגי האימון הפונקציונאלי ניתן להבחין בשתי צורות אימון נפוצות- הליכה נורדית ואימוני Boot Campשאותם נסקור בהמשך.

הליכה נורדית

אופנת ההליכה הנורדית החלה בשנת 1997 בפינלנד, ובסביבות שנת 2000 התפשטה בכל אירופה. כיום מתאמנים בספורט מתפתח זה למעלה מ-20 מליון איש.
הליכה נורדית מתבצעת בעזרת זוג מקלות אשר מהווים דרך יעילה לביצוע הליכה. הליכה בעזרת המקלות היא יציבה יותר וגורמת להפעלה בו-זמנית של 90% מקבוצות השרירים בגוף כולל כל שרירי פלג הגוף העליון, בהשוואה להליכה רגילה שבה השימוש בקבוצות השרירים נמוך בכ- 40% ותנועת הזרועות הינה קדימה ואחורה בלבד.
בין היתרונות של הליכה נורדית הוא עומס המשקל קטן יותר על הברכיים והאגן, ולכן השיטה מתאימה גם לאנשים הסובלים מבעיות מפרקים.
מהירות ההליכה בספורט זה בדרך כלל גבוהה יותר, ולפיכך שריפת הקלוריות גבוהה בכ-25% ועם זאת חווית ההליכה קלה ונעימה יותר.

Boot Camp

אימוני בוט קאמפ, או בתרגום לעברית ” מחנה אימונים” דומים במהותם לטירונות בצבא (רק הרבה יותר כיף(. האימונים מיועדים למעוניינים בהורדת משקל, חיטוב הגוף, שיפור ביצועים בספורט,אימון לקראת מרתון, העלאת רמת האנרגיה, שינה טובה יותר בלילה והרגשה ושיפור ההרגשה הכללית.
אימוני בוט קאמפ מתבצעים בצורה של אימון אינטרוולים המשתמשים במשקל גוף ומשלבים אימוני כוח וסבולת לב ריאה. שילוב העבודה על מרכיבי כושר רבים משפיע על שריפת קלוריות מרבית, שיפור היציבה וההופעה, חיזוק הגוף והפחתת הסיכוי למחלות סוכר ולב ריאה.

לסיכום, באימון פונקציונאלי משתמשים במכשור מינימאלי תוך הפקה של תוצאות מקסימאליות. האימון מסייע בשיפור רוב הפעילויות היומיומיות הכרוכות בתנועה ובמאמץ גופני ובחיזוק השרירים המייצבים של הגוף. אימון פונקציונאלי מתבסס על תפיסת אימון המדגישה את אימון הגוף על ידי שילוב ותאום של מערכות הגוף העוסקות בתנועה ולכן ניתן ליישמו גם כחלק מתכניות אימון של ספורטאים מקצועיים. ספורטאים ישפרו וישכללו את מערכות השרירים והשלד, שיווי משקל, מערכת העצבים, יציבות ויציבה, אשר משפיעים על שיפור הכושר הגופני ועל הביצועים הספורטיביים.
הכותב הינו, וילם לאוקס B.A בחינוך גופני, רכז קורס מדריכי OUTDOOR FITNESS בבית הספר למקצועות הספורט – ת”א, מאמן כושר ואתלטיקה בכיר, מאמן ריצה לקבוצות ובודדים. לשעבר אלוף ישראל בריצת 800 מ’, מאמן כושר בבית”ר ירושלים, הפועל ירושלים (כדורסל), נבחרת הנשים הישראלית (כדורגל) והנבחרת האולימפית בכדורסל. מחבר הספר “כושר גופני בכדורגל”.

מעוניין להיות מדריך אירובוקס? הרשם עכשיו לקורס!

לשאלות והרשמה השאירו פרטים