בלוג

אנטיאוקסידנטים, רדיקאלים חופשיים ומה שביניהם

 

 

בשנים האחרונות עולה המודעות לחשיבותם של אנטיאוקסידנטים. על תוספי מזון ומוצרים רבים מדביקים את התווית "אנטיאוקסידנט" ובכך הופכים אותו לפריט נחשק יותר. חלקנו אולי מכירים יותר את המושגים הנרדפים "אנטי אייג'ינג", חומרים מאריכי חיים ועוד.

מי הם בעצם האנטיאוקסידנטים האלו, מה חשיבותם, ומה הדרך הטובה ביותר להשיגם?

אנטיאוקסידנטים הינם חומרים שיכולים למנוע תהליכים חימצוניים אשר גורמים נזק לתאי גופנו ועלולים להוביל להתפתחות מחלות רבות.
תהליכים חימצוניים קורים בגופנו כל הזמן. בגוף האדם מתרחשים תהליכים פיזיולוגיים (טבעיים) רבים במהלך היום, כמו פרוק מזון, תהליכים אנזימתיים ותהליכים רבים נוספים הדרושים לו על מנת להתקיים. תהליכים אלו דורשים חמצן, ועלולים ליצור תוצרי לוואי הנקראים "רדיקאלים חופשיים"- מולקולות מאוד לא יציבות שעלולות לגרום נזק לתאים בגוף. רדיקאלים חופשיים עלולים להיווצר בגוף גם כתוצאה מחשיפה לעישון, קרינת שמש (UV) וזיהום סביבתי. בנוסף, נמצא כי פעילות גופנית אינטנסיבית גורמת ליצירה מוגברת של רדיקאלים חופשיים.
רדיקאלים חופשיים עלולים לגרום לנזק, שידוע כ"לחץ חמצוני" בגוף. נזק זה אחראי להתפתחות מחלות רבות בגוף בניהן סרטנים שונים, מחלות לב, פרקינסון, ועוד. בנוסף, לחץ חמצוני אחראי להזדקנות מוקדמת של תאי הגוף, בניהם תאי העור. אנטיאוקסידנטים פועלים כנוגדי הרדיקאלים החופשיים, מנטרלים אותם, ומונעים את הנזקים האפשריים.
אנטיאוקסידנטים נוצרים בגוף כמנגנון הגנה ויכולים להגיע לגופנו ממוצרי מזון המכילים אותם או תוספים. אנטיאוקסידנטים נפוצים מאוד בפירות וירקות ונמצאים גם בדגנים, קיטניות ואגוזים. ניתן לקבלם גם דרך לקיחת תוספים, אך בדיקות מעבדה מראות שהאפקט של תוספים אינו זהה ואף נמוך מזה של אנטיאוקסידנטים שמקורם ממזון טבעי. אין תחליף לדיאטה מאוזנת ומגוונת שמספקת לגוף את כל הנוטריינטים הדרושים לו באופן טבעי.
מחקרים מצאו קשר בין רמות אנטיאוקסידנטים, רדיקאלים החופשיים וירידה במשקל.
אנטיאוקסידנטים ומקורם

וויטמין A

וויטמין A הינו וויטמין מסיס שומן.הוויטמין הפעיל מגיע לגופנו אך ורק מן החי. ואילו, הפרו וויטמין, בטא קרוטן, נמצא בירקות ופירות בצבע כתום-צהוב. לוויטמין A פעילות אנטיאוקסידנטית גבוהה מאוד. כמו כן,הוויטמין בעל תפקיד בהגנה על מערכת החיסון, מערכת הראיה, חשוב מאוד בתהליכי גדילה וצמיחה בילדים ועוזר בתיקון נזקים שנגרמים לעור כתוצאה מחשיפה לאור השמש.
מזונות המכילים וויטמין A: חלמון ביצה, כבד, מוצרי חלב, ירקות ירוקים כהים כמו פטרוזיליה, ברוקולי, פלפל ובירקות ופירות כתומים-צהובים כמו, גזר, משמש, בטטה.

וויטמין E

זהו וויטמין מסיס שומן, בעל פעילות אנטיאוקסידנטית גבוהה, מחקרים מראים שהוויטמין יעיל מאוד במניעת מחלות כמו טרשת עורקים, והוא בעל פעילות מגנה על הלב ומונע התפתחות סרטנים מסויימים. וויטמין E פועל טוב יותר כנוגד חמצון כאשר הוא פועל בשיתוף עם נוגדי החמצון וויטמין C וסלניום.
מזונות המכילים וויטמין E: אגוזים, זרעים, ירקות ירוקים כהים, שמנים צמחיים, חלבון ביצה וכבד.

וויטמין C

וויטמין מסיס מים. ממחקרים עולה שהוא בעל פעילות מונעת לטרשת עורקים ולחץ דם, ומשפר את פרופיל השומנים בדם.
מזונות המכילים וויטמין C: פירות הדר, פלפלים, כרוב ניצנים, עגבניות, תות שדה.
סלניום
מיקרו-מינראל, ניקרא גם מינראל קורט, רמתו בגוף נמוכה מאוד. פועל כחומר בעל פעילות אנטי-סרטנית מוכחת, פועל כחומר מנטרל מתכות כבדות, חשוב במניעת הרעלת כספית ועופרת.
מזונות המכילים סלניום: דגים, עוף, בקר, פירות ים, כבד, דגנים, ביצים ושום.
ליקופן
שייך למשפחת הקרטונואידים- פיגמנטים בפירות וירקות. בעל פעילות אנטי סרטנית מוכחת, ובנוסף הוא מפחית את הנזקים שנגרמים לעור כתוצאה מחשיפה לקרינת UV.

המקור המוכר והטוב ביותר לליקופן הוא העגבניה, אך הוא קיים גם בגויאבה, מלון ואשכולית אדומה. מוצרים העשויים מעגבניה בדר"כ מכילים כמויות גבוהות יותר של ליקופן מאשר עגבני הטריה (רסק עגבניות לדוגמא).
לוטאין
שייך גם הוא למשפחת הקרטונואידים, פיגמנט צהוב בפירות וירקות. זהו אנטיאוקסידנט עוצמתי מאוד, מגן על העיינים מפני קרינת השמש ולחץ חמצוני שנוצר מרדיקאלים חופשיים.
ניתן למצוא את הלוטאין בחלמון ביצה, גזר, ברוקולי, תירס וירקות ירוקים עליים כמו, סלרי וחסה.
חומצה אלפא-ליפואית
זהו נוגד חמצון אוניברסלי, מכיוון והיא מסיסה במים ובשומן, ולכן היא עובדת בכל רקמות הגוף ואינה מוגבלת בתחום פעילותה. חומצה אלפה-ליפואית חיונית לגוף, וככל שמתבגרים, הגוף מייצר פחות ממנה, ודרושה כמות גבוהה יותר שלה ממקור חיצוני (תזונה).
חומצה אלפא ליפואית נמצאת בכמויות מזעריות בשמרים, כבד ותרד.
Q10

זהו קו-אנזים, כלומר חיוני להפעלת אנזימים מסוימים בגוף. Q10 נמצא בכל תאי גופנו ובעל תפקיד חשוב ביצירת האנרגיה בגוף. כמו כן, מהווה נוגד חמצון מסיס שומן, פעילותו חיונית להגנה על מערכת העצבים והמח מפני נזקי לחץ חמצוני שנוצר על ידי הרדיקאלים החופשיים. פעילותו חיונית לשמירה על בריאות מערכת הלב וכלי הדם, והוא מונע התפתחות טרשת עורקים.
מקורו של Q10 דגים, בשר בקר ומוצריו, ביצים, תרד, בוטנים, דגנים מלאים וברוקולי.

אולי תתעניין גם במאמר בנושא תזונה נכונה וספורט

לשאלות והרשמה השאירו פרטים

    דילוג לתוכן