בלוג

מהי התמכרות לפעילות גופנית?

התמכרות לספורט היא בעיה לא פשוטה לטיפול ,בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים מנסים להתחיל בפעילות גופנית, ולקיים אורח חיים בריא. מדובר בתופעת נגד להשמנה הכללית של האוכלוסייה, ולעובדה שרובנו מבלים את רוב היום בישיבה, ללא פעילות גופנית מינימלית. למרות היתרונות האדירים של פעילות גופנית לשמירה על הבריאות, יש לה גם צד אפל שיש להיות מודעים אליו, התמכרות לספורט.

התמכרות זו היא קשה מאחר והמתאמן מקבל במשך חודשים רבים רק חיזוקים חיוביים על העובדה שהוא משקיע באימונים, ולכן הוא יתעקש שמה שהוא עושה הוא עדיין בגדר הסביר. טיפול בהתמכרות לאימונים הוא מאתגר מאוד משתי סיבות עיקריות. ראשית, המאמנים עדיין רוצים שהמתאמן ימשיך באימונים בנפח סביר, וקשה מאוד לשים את הגבול. שנית, להתמכרות זו יש פעמים רבות קשר להפרעות בדימוי הגוף ולהפרעות אכילה, שהן הפרעות קשות במיוחד לטיפול. יש לשאוף לערב אנשי מקצוע כפסיכולוגים בכל טיפול בהתמכרות לספורט.

מהם הסימנים להתמכרות לפעילות גופנית?

הסימנים להתמכרות לפעילות גופנית הם מאוד מעורפלים, ורק מאמן כושר שעבר הכשרה ייעודית בנושא, וצבר ניסיון מספק ידע לזהות אותם. היכולת להבדיל בין אימון כושר סביר, לאימון כושר של מכורים לאימונים היא נדירה מאוד, מאחר ופעמים רבות הבעיה איננה בעצימות אלא במינון. הסימנים להתמכרות לפעילות גופנית כוללים בין השאר:

פציעות חוזרות

פציעות ספורט חוזרות הן סימן לכך שהמתאמן אינו מקשיב להוראות הרופאים. חזרה מהירה מדי לאימונים אחרי פציעה למשל, יכולה להעיד על מוטיבציה בריאה לחזור לשגרה, אך אם המתאמן מתעקש לחזור למרות שהוא עדיין לא השלים את תהליך ההחלמה, יש לנסות להסביר לו את מצבו או לאסור עליו להשתתף. זכרו, מדובר בפגיעה גופנית בשל הרצון להתאמן, מה שאומר שהשאיפה לאימון לא נובעת מרצון לשמור על בריאות אלא מהתמכרות. אם התופעה חוזרת מדובר בסימן מעיד חשוב.

 ריבוי מסגרות אימון

לגוון את שגרת האימונים זה חשוב וחיובי. עם זאת, ריבוי מסגרות אימון שממלאות למתאמן את רוב היום מחשיד בכך שהוא אינו יכול לעמוד בדחף להמשיך באימון. נסו לאתר מתאמנים המבלים שעות רבות מדי ביום באימונים, ונסו לדבר איתם ולהבין מה דוחף אותם לעשות זאת, והאם הם מצליחים לנהל חיים תקינים לצד שגרת האימונים. הפרעה לשגרת החיים היא סימן קריטי להתמכרות שיש לטפל בה.

איך חינוך גופני יכול לעשות שינוי?

התמכרות לספורט היא תופעה קשה, שחשוב לזהות ולטפל בה בזמן. אנו בביה"ס למקצועות הספורט מתמחים בהכשרת מדריכי כושר שידעו לא רק לזהות התמכרות לספורט, אלא גם למנוע אותה. הכוונה נכונה של המתאמן החל מהשלבים הראשונים של האימון יכולה לסייע המון במניעת תופעות של התמכרות. ההתמכרות לספורט נובעת משחרור אנדורפינים במוח, חומרים המשרים תחושה טובה ונעימה, ולכן המלחמה במקרים קשים של התמכרות לספורט היא דומה למלחמה בהתמכרות לסמים ממכרים אחרים.

לשאלות והרשמה השאירו פרטים

    דילוג לתוכן