בלוג

עבודה עם חפץ

החפצים שימשו את האדם ככלי אחסון,בישול,כלי מלחמה וגם שימשו אותו לגיוון חייו הנפשיים כמו כלי נגינה , כלי יצירה והבעה וכו …

גם את גוף האדם ניתן לתאר ככלי עבודה המסייע לאדם ביום יום , וכמובן ככלי אחסון לכל איבריו הפנימיים . מכלול אברי הגוף של האדם הם קבוצה של כלים המתואמים אחד עם השני ,וחייו של אדם מותנים בכך .
שלא כמו יתר הכלים שהזכרתי ,גוף האדם שונה ,הוא כלי משובח ומשוכלל המאכלס בתוכו מעבר לאיברים הפנימיים גם את נפשו של האדם ואת נשמתו .

כלומר הכלי הזה הוא גם כלי אחסון ,גם כלי עבודה ,וגם כלי להבעה . גוף האדם הוא תזמורת אחת גדולה עם מגוון כלי נגינה והאדם עצמו הוא המנצח של תזמורת חייו . אפשר לנגן על כלי אחד , או על כולם יחד . האדם הוא היוצר המלחין והכותב של כל יצירות חייו וגם המבצע .
ככל שהחיים מתפתחים והאבולוציה מתקדמת נוצרו כלים ומכשירים משוכללים שנועדו להקל על חייו של האדם . הם אכן הקלו על חייו ,אך יחד עם זאת ניכרה הפחתה בתנועתיות של האדם שנבע מעודף שכלולים טכנולוגיים שהאדם לא נזקק עוד לפעילות הגופנית שהייתה עד כה מנת חלקו .

בימינו אנו מעט מאוד מהפעילות היומיומית כרוכה בתנועת גוף וזאת למרות שהאיברים הפנימיים שלנו ממשיכים לעבוד כרגיל. המעטפת הופכת לאט לאט מנוונת וחסרת תנועה . יש לנו מכוניות במקום רגליים ,יש לנו מכונות כביסה במקום ידיים , או מדיח כלים וכו …
עדיין פה ושם נראית בחיינו פעילות גופנית בעבודות מאוד מסוימות (חקלאות או תעשייה ) בהן הגוף משמש עדיין ככלי עבודה או למשל במקצועות האומנותיים כמו תיאטרון , ריקוד אירובי בהם הגוף משמש עדיין כלי להבעה . אבל רוב הצופים הם פסיביים ,והמציג בלבד פעיל ואקטיבי .

> קרא המלצה מבוגרת קורס של מדריכי אירובי

נמצא איפה שגוף האדם המתואר אצלי כ"כלי" , חשוב לבן האדם מאוד ומשמש אותו לכל דבר . האדם הוא גם היוצר וגם המלחין וגם המנצח וגם המנגן וכמובן הכלי של תזמורת חייו .
האדם נמצא כל הזמן בסכנת ניוון הולכת וגוברת המסכנת את בריאותו . השכלול באביזרים המודרניים מונע מהגוף את המאמץ התנועתי שהיה רגיל אליו ,ומכאן מתחיל מסע החיפוש אחרי תנועה חדשה ומלאכותית ,להגברת הפעילות הגופנית .

כדי לשפר את כושר גופני ( ולא אדון כרגע בסוגיה "מהו כושר" ) נוצרו ענפי ספורט שונים ומגוונים גם כתחרויות . כדי לגוון את ענפי הספורט הוסיפו חפצים ,הסבו חפצים קיימים ומוכרים לטובת הספורט .
למשל זריקת דיסקוס או כדור ברזל – במקום זריקת אבנים למרחק .
זריקת כידון – במקום הטלת חנית .
מכשירי מתח ומקבילים וריצות משוכה למיניהן – כמו המכשולים שהיו בטבע .
החפצים אם כך הפכו למכשירים מאורגנים המכוונים למטרה ייחודית בהפעלת האדם לשיפור כושרו .

החפץ

חפץ אישי לכל משתתף , מאפשר לכל אחד להשיג את מירב אפשרויות האימון והתנועה במסגרת השיעור .
כדאי תמיד להגיע למצב שלכל ילד\משתתף יהיה חפץ ,אזי לכל אחד תינתן האפשרות לשפר את כושרו ,והוא יהיה בתנועה מתמדת ומתמשכת לכל אורך השיעור . רצוי לספק חפץ אישי ,עדיף לא יקר ואולי אפילו נגיש וזמין ,חפץ שאולי יוכל למצוא הילד\משתתף בביתו ,חפץ שיזמין את המשתתף להתאמן ולחזור על התרגילים גם בבית ולא רק בשיעור השבועי .

ביודעין ולא ביודעין אנו נעזרים כל היום בחפצים ,יושבים על כסא ,מסתרקים במסרק ,מתנגבים במגבת ,שוטפים רצפה וכו… אז אולי אפשר להשתמש בתנועות היומיומיות האלה לשיעורי התנועה או בחפצים אלה !
ניתן ל"החיות " כל חפץ או מכשיר דומם ולהפוך אותו ל"כלי עזר לפיתוח אישיותו וכישוריו של האדם " . לעומת זאת ,גישה מוטעית לחפץ עלולה לפתח מעצורים אשר בגללם יופחת השימוש בחפצים והם יישארו לא מושגים ולא שימושיים (כמו למשל לזרוק ילד לבריכה בלי מוכנות יפתח אצלו רטייה ממים ,ילד שרק נכשל במשחקי כדור ימנע מלשחק בו ).

חשוב לי לציין וחשוב לזכור שיש שתי דרכים לעבודה עם חפץ : הראשונה ,הכתבת הדרך והאופן החד משמעי לשימוש בחפץ וזאת על ידי גורם חיצוני כמו מורה , קצב , כיוון וכו.. והשנייה הנחייה כללית שתוביל את הילד \ משתתף לשלל אפשרויות של תנועה בדרך אישית וגמישה ובעיקר יוצרת . לעיתים היא תהיה דרך יותר ארוכה אבל בטוח שהיא תהיה דרך יותר מאפשרת ומזמינה .

נכון וידוע שיותר קל לקבל הוראה לביצוע תרגיל מדויק ובצורה ובדרך מאוד מסוימים וכל זאת לפי סדר וזמן נתונים ,מאשר לקבל הנחייה רחבה ,הניתנת לשינוי בהתאם למטרות החינוכיות העומדות על הפרק . כל זאת בשילוב הצרכים של הילד\המשתתף . לכל אדם יש משקל,זריזות,יכולות גופניות מוטוריות ,יכולות חברתיות , גובה ועוד משתנים נוספים,אז האם אני כמורה מתחשב בכך ?

ישנם תנאי המרחב שגם הם סוג של חפץ . כסא הוא לא פעילות בעמידה , חדר בגן הוא לא חצר משחקים ,יחף על החול זה לא עם נעליים בכיתה .
לכל מקום סביבתי יש השפעה על הפעילות וחשוב לקחת את זה בחשבון ,יש לזה השפעה על השימוש בחפץ .
אם אני מאפשר לילד\משתתף לנוע עם החפץ בחופשיות בהתאם לתכונותיו ואישיותו ,וכמובן להתאמה המיוחדת והאופיינית לכל אחד אל החפץ, אני יוצר אצלו רצון וסקרנות והמון עניין לחקור את המרחב ואת החפץ (משקל,חומר,צורה )

על ידי הנחייה מאפשרת ומתאימה נוכל להכיר את ה"כלי" שהוא הגוף ואת ה"חפץ" ולהתיידד איתם .אנו כמורים נוכל לפתח וליצור דרכים חדשות לפעילות וליצירה ,נפתח אצל הילד את האפשרויות המגוונות ל"החיות" את החפץ, את הסביבה ואת השיעור .

אז איך נוכל להעשיר את חיינו תוך השימוש בחפץ ובכלי ?

איך נוכל לסייע לילד להגדיל את רפרטואר ההתנסויות והחוויות וכמובן מגוון התרגילים שיפתחו אצלו את הסקרנות לחקר הגוף הפנימי והחיצוני ?

העבודה עם החפץ תוכל להעשיר את עולמו התנועתי של הילד ,יסייעו לו להכיר את גופו ,את גבולות גופו הפיזיים והמנטאליים.
בעבודה עם החפץ נוצרות מסגרות עבודה עם משתתפים אחרים וזה מאפשר ליצור כשרים חברתיים ולפתח את כישורי החברה (שיתוף,סבלנות ,סובלנות וכו… )
השימוש בחפץ יכול לסייע לחינוך דרך תנועה ויכול להיות גם חינוך לתנועה בעצמו .

העבודה בתנועה עם החפץ תאפשר לאדם להתמודד עם הרגליו,ולתת ביטוי ליכולות ולכוחות הגופניים והנפשיים (גב רפוי או מכופף ,כתפיים שמוטות או מורמות , עיניים מביטות לרצפה וכו…) . כך יוכל האדם דרך שיעורי התנועה והעבודה עם החפץ לעבוד על הרגליו הישנים ולשנות אותם והכול דרך הגוף ובתנועה .
על ידי השימוש באביזר בשיעורי התנועה , יוכל הדומם להפוך מגורם חיצוני לשותף מלא ופעיל ולחלק בלתי נפרד מן הגוף והתנועה .
יכולת ההבחנה של הילד הנע תתפתח בהתאם ליכולתו של האדם "לתת את עצמו " להקשיב ,להתבונן , להעמיק,לתת ולקבל . בו זמנית תשתפר היכולת התנועתית תוך כדי הבנה והפנמה את הנתונים שאופייניים לילד\משתתף ולקשר עם החפץ .

ניצול ושימוש יומיומי בחפץ למען שיפור הכושר האישי ישפר גם נתונים במישור החברתי ופאן הרגשי .
דוגמאות לפעילויות עם חפץ (10 מתוך אין סוף )

1. להשתחל בחללים-מרחבים שונים :חישוק,רגלי כסא,מתחת למקל\חבל .
2. להשחיל חפץ דרך חפץ אחר : להעביר מקל דרך חישוק,להעביר חבל דרך ….. להעביר גומי דרך גלילי נייר טואלט ,ליצור מחרוזת .
3. לעשות קשרים מחבלים ,מטפחות ,בדים,גומיות,לקשור שרוכים או בלונים .
4. עלייה וירידה מכסא,מדרגה,ספסל.
5. לדרוך על חפצים שונים מסוגי מרקם שונים כמו שטיח ,רצפה ,חול , עם נעליים ויחפים , רגל אחת או שתי רגליים .
6. שהות בתוך …. קופסא,חישוק,בד מצנח , וכו…
7. בניית מגדל מקוביות ,קשים, או חלקים יותר קטנים שמפעילים מוטוריקה עדינה .
8. ארגון חפצים לפי גודל,צבע,מרקם,סוג וכו…
9. ארגון עצמי ,הליכה על ישר,מרצפות ,שינויי גובה , צורות וקצב הליכה ,המשטח עצמו .
10. חפצים שמשמיעים צלילים כמו קופסאות פח , בקבוקים עם … רעשנים למיניהם ,וכו…

אז תתחילו להשתמש בחפצים – ואל תשאירו אותם כאבן שאין לה הופכין
עופר לביא

אולי יכול לעניין אותך גם: קורס פילאטיס, קורס שחייה

לשאלות והרשמה השאירו פרטים

    דילוג לתוכן