בלוג

התנועה ותרומתה לאדם

לפי פיאז'ה-" קליטת הידע והטמעתו נעשית דרך פעולה. וכל פעולה שכלית מושתת על מערכת פעולות " . דרך התנועה לומד הילד או האדם להכיר את גופו, גודלו, היכן ממוקמים אברי גופו , יכולת התנועה שלו, וכן יכולות התנועה של כל איבר ואיבר. יכולת ההקשבה ל"שפת הגוף", יכולת ההבנה של "גופי-אני" ,מאפשרת לו לשמור על בריאותו, על עצמו. יכולת ההקשבה גם מעמידה בפניו אתגרים ריאליים ליכולתו. תפיסתו המרחבית מתפתחת-תחילה גופו עצמו, גבולות גופו. לאחר מכן, גבולות המרחב שמסביבו, כיוונים, צורות, מסלולים. בזמן תנועתו במרחב, הוא יוצר קשרים עם אנשים, חפצים וכו……

התנועה ותרומתה לילד

תוך כדי התנועה ועל ידי התנועה נתקל הילד או האדם בבעיות שונות, שעליו לפתור. עליו להפעיל את חשיבתו, כושר השיפוט שלו, הדמיון שלו , יצירתיות ועוד. הילד לומד להקשיב, למלא את המשימות התנועתיות, לארגן דברים, לשתף פעולה, לעזור, לשלוט בעצמו, ולתת פורקן ליצריו. הוא מקבל בטחון ביכולתו והערכתו העצמית העולה.

אנו המחנכים, לומדים להכיר את הילד דרך התנועה בצורה טובה יותר. אנו לומדים להכיר את יכולתו, מגבלותיו ומצבו הגופני. התנועה היא דרך חינוכית המאפשרת חוויות מהנות, חוויות לימודיות-דרך התנסות!
דרך התנועה אנו מאפשרים לילד לפתח את הכישורים הבאים:
תנועתי-תחושתי הרחבת הביטוי התנועתי
חיזוק השרירים
יציבה נכונה
גמישות
קורדינציה
איזון ושיווי משקל
זריזות
פיתוח החושים
רגשי פיתוח הנאה מהתנועה
דימוי עצמי
בטחון
מודעות גופנית
צבירת מידע: מושגי יסוד, יחס
הבנה- מיון –הסבר
ידע וחשיבה יישום מטלות בתנועה
ניתוח וזיהוי מרכיבי התנועה
יצירת רעיונות וסכמות תנועתיות
חוות דעת מסכמת
חברתי
שיתוף פעולה
עזרה הדדית
התייחסות לזולת .

אני מאמין בתפקיד המדריך לעזור בהתפתחותו של הילד למלוא יכולתו הביצועית . זכותו של כל ילד ליהנות מפעילות גופנית המותאמת לו ולשפר מיומנויות בסיסיות וטכניקות מתאימות ובלתי מאיימות ובאווירה לא תחרותית . כך נגביר את רמת ההנאה של הילד מתנועה ונכין אותו לחיים מלאים ובריאים .

הדגש חייב להיות ביצוע ברמת יכולתו האישית של כל ילד . הישגים תחרותיים אינם חשובים כמו ההישגים האישיים . הרגשת ההישגיות האישית ושיפור התדמית האישית \ עצמית חייבים להיות מודגשים ביתר שאת . דרך התנועה והמשחק יפתח הילד את יכולות ההתבטאות והיצירתיות שבו .
ילדים זקוקים לעידוד , מתן הזדמנויות , חוויה של ההרפתקה וריגושים . כל זאת על מנת שיוכלו ללמוד לנוע בעולם הזה בשמחה בחיוניות וביעילות . על פי עקרונות אלה , יצרתי תוכנית של פעילויות ומשחקים אשר יוכלו לעזור ולקדם כל עבודה במסגרות השונות .

תוכנית המפגשים:

1. משחקי היכרות
2. אברי גוף
3. דימוי גוף
4. אברי גוף ודימוי הגוף \היכרות מעמיקה עם הגוף
5. ידיים
6. טווח התנועה
7. תנועה סימטרית ואסימטרית
8. מהו משחק טוב
9. יסודות התנועה
10. המרחב האישי
11. המרחב הכללי \ מהמרחב האישי לכללי
12. עוררות הגוף \ תנועה שמחה ומרווחת
13. כיוונים במרחב \ צורות התקדמות במרחב
14. חלקים ושלם
15. כוח \כוחות הגוף
16. כוח כובד ואיזון
17. שיווי משקל
18. סיפור בתנועה
19. שימוש בחגים \ מועדים למשחק ותנועה
20. בניית מערך מפגש טוב
21. תנועה ומוזיקה \ קצב
22. ביקראם יוגה
23. משחקי מוח [ מתוך הקינסיולוגיה ]
24. הזמן והשטף \ איך נעים טוב יותר
25. שימוש באביזרים לא קונוונציונליים \ ציוד זמין וזול
26. תנועה והבעת רגשות
27. גמישות
28. יציבה נכונה
29. עבודה בתחנות
30. בניית תוכנית שנתית המותאמת לגיל הילדים
31. נשימה
32. משחקי רחוב
33. אימון מול הכיתה \ כל סטודנט מפעיל את הקבוצה ומקבל משוב

המטרה במפגשים אלה לעודד את היצירתיות אצל הסטודנט , לפתוח לו צוהר לעולם של המשחק והתנועה דרך חוויה , ללמוד איך להגיע אל הילד \ מבוגר דרך הגוף וכל זאת בהבנה למה אני עושה כל דבר .
לסיום :
אני מאמין שככל שנלמד יותר ליהנות מפעילות גופנית , ככה נוכל להעביר את זה הלאה . אני מאמין בהנעה בהנאה . ככל שיהיה לי כיף בתנועה אני באמת יעשה אותה . ככל שהילד יהיה פעיל בשמחה , יקל עלינו להגיע אליו . לכל אחד יש את הדרך שלו ….. ואנחנו רק צריכים להגיע אליו.

• חלק מן השיעורים יהיו בני 45 דקות
• חלקם יהיו שעה וחצי
• חלקם יהיו מפגש שלם

אני לוקח לעצמי את הזכות לחוש ולהרגיש את הקבוצה , וללכת איתה ועם מה שיעלה . אני מאמין בכוח של קבוצה , ובכוחו של המדריך להוביל .

עופר לביא – טלפקס בבית 9548063 –09 \ נייד 0544473161
מורה ומטפל בשיטת אלבאום
מדריך תנועה לגיל הרך – וינגייט
מנחה קבוצות –האונ' העברית
מורה לפילטיס \יוגה לילדים
מורה למחול ותנועה –סמינר הקיבוצים
מורה לחינוך מיוחד
תואר שני בניהול- סמינר הקיבוצים
בהצלחה בדרך-
עופר לביא זוארץ

קרא עוד: על אימון אירובי עם מדרגה

לשאלות והרשמה השאירו פרטים

    דילוג לתוכן